De mensen achter Slagharen

Er werken ongeveer 600 mensen in ons park. Er zijn veel verschillende afdelingen en ook meerdere medewerkers die hier al heel lang werken. Op deze pagina vertellen zij meer over hun werk en ervaringen binnen Slagharen.

Hieronder een interview met Ben Nijkamp technisch directeur. 

Ben wat leuk dat we je een paar vragen mogen stellen, gelukkig heb je daar nu het park open is weer tijd voor. 

Wat gebeurt er allemaal bij de technische dienst als het park gesloten is in januari, februari en maart?
Tijdens de periode dat we gesloten zijn voert de Technische Dienst standaardprocedures uit. Alle attracties krijgen een 20% keuring. Dit wil zeggen dat er 20% van de attractie wordt gekeurd, als er een opmerking is tijdens deze keuring dan wordt er 50% van de attractie gekeurd. Wanneer er dan nog een opmerking is wordt de attractie voor 100% gekeurd. Tijdens de 20% keuring worden onder andere remmen, lagers en messen gecontroleerd en worden er foto’s gemaakt van lassen en de wanddiktes. Dit zijn standaardprocedures die ieder jaar terug komen.

Daarnaast wordt er ieder jaar een attractie uitgekozen die een grote revisie krijgt zoals dit jaar de Sky Tower. Dit is ieder jaar weer een uitdaging omdat veel attracties ouder zijn en niet alle onderdelen gemakkelijk te krijgen zijn. De attractie wordt dan geheel uit elkaar gehaald en onderdelen die vervangen moeten worden, worden naar de fabriek gebracht zodat er een voorbeeld is wat voor onderdeel er nodig is. Dit kan er soms voor zorgen dat een revisie langer duurt dan vooraf gepland.

Naast het standaard onderhoud van de attracties voeren we in deze periode ook projecten uit. Vaak is er al lang gesproken over deze projecten en dit vergt ook een goede voorbereiding. Gezien de korte periode dat het park gesloten is wordt er vaak samengewerkt met externe bedrijven om alles samen met het team van de technische dienst voor opening gereed te maken. Dit jaar zijn er weer verschillende projecten uitgevoerd, er is een compleet nieuwe entree gebouwd met nieuwe tourniquets. De parkeerplaats heeft een nieuwe inrichting gekregen, de diensteningang en personeelsparkeerplaats is compleet vernieuwd, de ingang voor het vakantiepark is vernieuwd en de calamiteiteningang is vernieuwd. Al met al veel verschillende projecten waar we al jaren mee bezig zijn om dit voor te bereiden en te zorgen dat alles in die korte tijd in goede banen wordt geleid.

Waarom gebeurt dit juist in die periode?
Dit gebeurt in de periode dat het park gesloten is om onze gasten zo min mogelijk tot last te zijn. Voornamelijk bij de projecten wordt er vaak gebruik gemaakt van grote machines zoals kranen en vrachtwagens. Dit zorgt voor geluidsoverlast en wellicht onveilige situaties voor gasten. Daarom voeren we dit uit in de periode dat er geen gasten op het park aanwezig zijn om voor zo min mogelijk overlast en een veilige situatie te zorgen. Vroeger hadden we een veel langere periode dat we gesloten waren, helemaal in het begin was het park geopend van 1 mei tot en met half augustus. Later is dat uitgebreid en waren we geopend van begin april tot en met eind oktober. Nu is de periode veel korter maar dat maakt het ook een uitdaging om samen met het team alles weer klaar te hebben voor opening.

Hoelang werk je al in Slagharen?
Ik ben in 1971 op de loonlijst gekomen dus ik werk nu 47 jaar bij Attractie- & Vakantiepark Slagharen. Dhr. Bemboom was onze buurman en samen met zijn kinderen mochten we vaak pony rijden en deden we wedstrijdjes. Maar mijn interesse ging uit naar de techniek dus toen ik mijn studie had afgerond mocht ik direct bij de technische dienst van Slagharen aan de slag.

Wat vind je het leukste aan werken bij Slagharen?
Dat ik af en toe in de attracties mag. Ik moet ze natuurlijk wel blijven testen. Mijn favoriete attractie is de Gold Rush en voordat de Gold Rush er was, was mijn favoriete attractie de Free Fall.

Wat is jouw favoriete gebeurtenis in de 55 jaar van Slagharen?
Dat ik samen met 2 van mijn kleindochters in het 2e officiële ritje van de Gold Rush mocht. Bijzonder om samen met de meiden in de nieuwe achtbaan te stappen waar je net heel hard aan hebt gewerkt om deze te kunnen openen.